Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljøer

Gennem hele dagen færdes vores børn i læringsmiljøer, fra det øjeblik at barnet afleveres til den stund de hentes igen. Det er betydningsfulde timer af barnets liv. Vi har i Fantasihaven fokus på at læring foregår på mange og på forskellige niveauer. Nogle er planlagte og strukturerede og tænkt ud fra en didaktisk overvejelse om barnet eller børnegruppens udviklingspotentiale. Andre læringsmiljøer skabes i samspil med andre børn eller voksne i aktiviteter, lege eller på udflugter. Vi følger barnets spor, og vi arbejder på, at børnene er medskabende i dagligdagen, og at de får mulighed for at indgå i demokratiske processer. Vores børn har medindflydelse indenfor en ramme, vi som voksne skaber. 

  • I vuggestuen kravler børnene selv op og ned ad puslebordet, og bliver støttet i at tage deres tøj af og på selv.
  • I børnehaven arbejder vi på at støtte børnene til at blive løsningsorienterede. Eksempelvis ved, at de selv prøver at komme med løsningsforslag til hverdagens udfordringer.

Vi arbejder altid med pædagogiske tiltag der understøtter barnets muligheder for at indgå i fællesskaber. Det betyder f.eks at hvis et barn ikke er komfortabel ved at deltage i en leg, opfinder vi en rolle sammen med barnet. Det kunne være, at barnet sammen med en voksen kunne være den, der tager tid, den der måler, eller den der tæller.