Søvnpolitik

I Fantasihaven mener vi at søvn er en vigtig forudsætning for barnets trivsel, læring og udvikling.

Her hos os har barnet sin “arbejdsdag” med mange indtryk og interaktioner og har derfor brug for søvn til at restituere og bearbejde de mange sanseindtryk. Vi vækker som udgangspunkt derfor ikke børn fra deres middagslur og lader dem sove, når de er trætte.
Marian Petersen, som er forskningssygeplejerske og ekspert i børns søvn slår fast at: “små børn skal have lov til at sove, til de vågner af sig selv, og de skal puttes, når de viser tegn på træthed.”
“Børn, der får lov til at sove, som de har brug for, har meget lettere ved indlæring, har stærkere immunforsvar og har nemmere ved at håndtere det hektiske liv i daginstitutionen.” siger hun.
Vores søvn politik er beskrevet med udgangspunkt i børnene samt i forskningsbaseret viden om søvn. Der forskes til stadighed i søvnens betydning og indflydelse på barnets udvikling. Søvnen har ikke kun betydning for kroppens hvile og genopbygning. Mangel på søvn kan også påvirke immunforsvaret, vores hukommelse og indlæring. I dag ved forskerne at de hjerneområder, der i vågen tilstand har været involveret i læring, er de samme områder i hjernen, der under drømmesøvnen bliver aktive igen. Søvn er livsnødvendigt for os alle og små børn kan principielt ikke sove for meget, men de kan afgjort sove for lidt.
Børn over 2 år må ifølge loven ikke fastspændes. Derfor sover børn over 2 år indenfor på madrasser eller senge.

I det pædagogiske arbejde understøtter vi barnets søvn ved
- at sikre børnene gode muligheder for søvn i dagtilbuddet
- at samarbejde med forældrene i processerne, hvor barnet går over i en ny soverytme
- at rådgive forældre om den nyeste viden i forhold til søvn og dens betydning for barnets udvikling

Søvn rutiner og pædagogik i Fantasihaven.

Vi forsøger at skabe de bedste soverutiner for jeres barn, som allerede starter når vi begynder at putte. Vi har fokus på en langsom og hyggelig putte-stund, med plads til toilet besøg, selvhjulpenhed, små snakke, historie mm. I sove rummet vil der være fokus på hygge, mørke, ro og at der er let køligt. Rammer som er med til at skabe den bedste forudsætning for jeres barns søvn. Nogle børn har en sut, andre har glæde af en bamse eller klud. Den første tid i vuggestuen, er det en god ide at have noget med hjemmefra, som dufter af jer/jeres hjem, da dette er trygt og velkendt.
De mindste sover udenfor eller i krybberum, enten i barnevogn eller krybbe, med egen sele og dybe.
Krybberummet er bemandet med personale hele tiden ligesom der altid er personale klar til at modtage børn i takt med at de vågner.
Vi giver besked hvis barnet har sovet anderledes end det plejer og hvis barnet har sovet flere gange i løbet af dagen. Vi giver ikke besked om hvor længe barnet har sovet, hvis det er indenfor den normale søvnrytme.

Sov godt