Vores børnesyn

Vi er vilde med børn, derfor er vi optagede af hvilket børnesyn de mødes af her i huset.

Børnene i Fantasihaven er alle forskellige og de har brug for noget forskelligt for at kunne det samme. Vi tror på at alle børn gør det bedste de kan, når de kan. Børn skal mødes med anerkendende tilgang og kommunikation som er baseret på ligeværd, åbenhed, respekt og forståelse.  Vi tror på at det er vigtigt at styrke barnets selvværd, så barnet har en følelse af at have værdi.
Selvværd bliver forbundet med væremåder, som er udviklet i samspil med de personer, barnet er afhængig af. Derfor er de voksne medbestemmende for, hvilke væremåder barnet udvikler. Anerkendelse er et grundlæggende menneskeligt behov. For at barnet kan skabe ”et selv”, har det brug for at blive mødt med anerkendelse. Det er vigtigt, at barnet bliver set, hørt og værdsat, flere gange hver dag. Vi møder ikke barnet med skæld ud, men søger den nysgerrige og undrende tilgang til at kommunikere med barnet. Kommunikation er mere end ord, vi lægger vægt på at der er overensstemmelse mellem det vi siger og det vi gør, dette arbejder vi på at børnene også er bevidst om.